‘Baby Shark, doo doo doo doo doo doo doo’, wanneer je het liedje Baby Shark hoort zit je met de gebakken peren, want je krijgt het voorlopig niet meer uit je hoofd. De song is afkomstig uit Zuid-Korea en tot de schrik van vele volwassenen zijn kinderen er dol op. Het aanstekelijke liedje is in de Engelse variant nu het best bekeken YouTube filmpje ever. Onlangs passeerde de clip de zeven miljard views en ging de megahit ‘’Despacito’ voorbij.
Waar gaat het liedje van Baby Shark over?
Het is typisch zo’n liedje waar kinderen dol op zijn. De tekst is simpel, zo ongeveer Baby Shark, doo doo doo doo doo doo en dan weer in de herhaling. Een aanstekelijk deuntje met handgebaren. Het is liedje gaat over een familie haaien. Er is een baby haai, een mama haai en zelfs een oma en opa haai. Het filmpje is gericht op kinderen. Voor wie het dansje niet snapt: er zijn tutorials op internet te vinden waarmee je het dansje eenvoudig leert.
Oorsprong Baby Shark
Het nummer is overigens niet nieuw. Het is een cover van de originele versie. In de populaire video zie je animatie haaien voorbijzwemmen en een jongetje laat zien hoe je op het liedje moet dansen. De video is in juni 2016 geüpload door het Zuid-Koreaanse kinderkanaal Pinkfong in juni 2016.
Hoewel deze versie ontzettend populair is het niet de originele versie. Het is niet geheel duidelijk waar de oorsprong van het liedje ligt. In een boek over Amerikaanse kampen zou staan dat er in de twintigste eeuw al werd gezongen over Baby Shark door kleuters. In 2007 stond er een Duitse versie van het liedje met de naam Kleiner Hai op YouTube. Zoals je kan zien aan de kwaliteit van het filmpje is het een van de allereerste video’s op het kanaal YouTube. YouTube is ontstaan in 2005.
In het filmpje is een vrouw te zien die het dansje doet en het liedje zingt. Het werd niet zo populair als de Zuid-Koreaanse versie, maar toch werd het een bescheiden hitje in Duitsland. Door dat hitje werd er een tecno-versie gemaakt van Baby Shark. In deze videoclip zie je allemaal mensen het bekende dansje doen. Deze Duitse versie werd best een succes, want de clip verzamelde 4 miljoen views in een periode van tien jaar. Maar de echte rage, die moest nog komen!
De hashtag # BabySharkChallenge
In 2017 werd in augustus de hashtag #BabySharkChallenge bedacht. Deze hashtag startte in Indonesië, maar al snel volgenden andere Aziatische landen. In Zuid-Korea was het liedje al bekend, maar die bekendheid nam toe toen K-popsterren het liedje gingen zingen. Na Azië volgde Europa. Het liedje verscheen zelfs in talentenshows zoals X-factor. Het van origine Koreaanse liedje werd in de Engelse versie nog populairder. Na YouTube wist het liedje hoge noteringen te halen in hitlijsten. Onder andere in de Billboard Hot 100 bereikte de song de 32e plaats.
Waarom is Baby Shark zo’n succes?
Kleine kinderen houden van herhaling en dat is volgens experts een van de redenen waarom het nummer zo succesvol is. Bing Jeong is de baas van de Amerikaanse tak van het Koreaanse bedrijf Pinkfong, degenen die de hit maakten en hij zegt dat het succes eveneens komt door de ouders. Degenen die de content maken bij het entertainmentbedrijf hebben zelf kinderen. Hierdoor willen ze dingen maken waar niet alleen het kind blij van wordt, maar de ouders zelf ook.
En dat is gelukt, want op YouTube zijn behoorlijk wat variaties te vinden op Baby Shark. Denk aan rappers die een versie maken of wat dacht je van complete families die eruit zien als een haai en het dansje doen. De honkballers van Washington Nationals maakten er zelfs hun vaste anthem van. Verder is het nummer voorbijgekomen in grote Amerikaanse talkshows en bands in Zuid-Korea namen het nummer mee in concerten. Hierdoor heeft het nummer een cultstatus gekregen.
Handen wassen met de Baby Shark hit
Ok, ouders worden misschien soms blij van het liedje, maar er zijn zeker ouders die alleen bij het horen van de titel al gek worden. Wanneer je de titel hoort zit het deuntje zoals gezegd uren in je hoofd. Tijdens de coronacrisis hebben de makers een nieuwe versie bedacht. Deze keer iets educatiefs. In de video die ze op 21 maart 2020 gelanceerd hebben leren kleine kinderen hoe ze op de juiste wijze hun handen moeten wassen.
Met de tekst ‘to wash your hands, doo doo doo doo doo, wash your hands’ en ‘grab some soap, doo, doo, doo, doo, doo’ hopen ze dat kinderen goed handen wassen, om zo de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Naast het handen wassen worden kinderen geleerd om in hun elleboog te niezen en te hoesten. En ze leren meteen wat Engels. Tot nu toe is deze video 26.534.682 bekeken. Dat is een stuk minder dan de hitversie, maar je handen wassen doe je op dit liedje met een lach.
Gangnam Style vs Baby Shark
BabyShark, de Engelse versie, is momenteel de best bekeken video ooit op YouTube met ruim zeven miljard views, maar de Koreanen wisten eerder te scoren. Eerder was het de artiest Psy die met Gangnam Style het best bekeken ooit was. Voor BabyShark de nummer 1 positie bereikte was zoals je in het intro van dit artikel al kon lezen het zomernummer ‘Despacito’ de meest bekeken videoclip ooit. Eveneens ‘Shape of You’ van Ed Sheeran en ‘You Again’ van Wiz Khalifa en Charlie Puth behoren bij de meest populaire videos van YouTube ooit. Hieronder kan je de huidige top tien vinden.
De huidige top 10 best bekeken video’s op YouTube
- Baby Shark Dance (Pinkfong) – 7.138.776.593
- Despacito (Luis Fonsi featuring Daddy Yankee) – 7.053.457.740
- Shape of You (Ed Sheeran) – 5.061.066.491
- See You Again ( Wiz Khalifa ft. Charlie Puth) – 4.810.900.297
- Masha and the Bear (Get Movies) – 4.365.751.175
- Johny Johny Yes Papa (LooLoo Kids) – 4.208.268.056
- Uptown Funk (Mark Ronson featuring Bruno Mars – 4.002.749.350
- Gangnam Style (Psy) – 3.853.759.789
- Learning Colors (Miroshka TV) – 3.650.000.000
- Sorry (Justin Bieber) – 3.360.712.880
Gemeten op 11 november 2020